De column van Maria 1

| Maria Weeber

Door ziekte missen we de aanwezigheid van Maria in de gemeenteraad. Tijdens haar afwezigheid nemen wij u mee in de mooie columns die Maria geschreven heeft voor de Medemblikker, deze willen wij u ook via de site niet onthouden. Vandaag de eerste van het jaar 2018.

Veranderingen zorg

Huishoudelijke hulp aanvragen

Kees stuurde mij een e-mail naar aanleiding van mijn vorige column. Hij moet een heupoperatie ondergaan en vraagt huishoudelijke hulp aan bij de gemeente Medemblik (0229-856000). Daar werd aan Kees verteld dat hij acht weken moest wachten. Gelukkig had hij in de Medemblikker/Koggenlander een artikel uit Opmeer gelezen, daarin ging het over THH. Direct belde Kees met het wijkteam… en hij kreeg binnen twee weken huishoudelijke hulp! THH is ter ondersteuning van mantelzorgers. Als hij dit niet zelf had geweten, had hij acht weken moeten wachten!
Dan had hij wel een klacht kunnen indienen… (Dat was zijn volgende vraag aan mij.) Is er bij de gemeente Medemblik een onafhankelijke behandeling van een klacht? Of keurt Medemblik zijn eigen vlees?
Ik heb het op de site nagekeken: Inderdaad, men handelt de klacht zelf af, door middel van een gesprek. Als men erna niet tevreden is met de uitslag, dan kan men de Nationale Ombudsman inschakelen. Deze buigt zich serieus over zorgklachten. Voor klachten over jeugdzorgbehandeling kan men -als het gesprek met de gemeente niet goed verloopt- het klachten- en adviesbureau jeugdzorg inschakelen (AKJ). Men krijgt dan een vertrouwenspersoon.

Graag uw reactie: [email protected].

 

0